Hoe leren mensen

Door verschillende omstandigheden hebben mensen geen prettige leerervaring met het traditionele onderwijs. Het ‘willen leren’ zit ver weggestopt en er heerst een negatieve houding rondom leren. SPELSTUDIO wil laten zien dat je door gamified leren in een flow kunt komen waarbij je niet door hebt dat je leert en je dus automatisch meer plezier krijgt in leren. De leerspellen zijn ontworpen met een didactisch uitgangspunt. Het is daardoor niet zomaar een spel, maar een leeractiviteit. Mensen onthouden 20% wat ze horen, 30% wat ze zien en 70% wat ze doen. Activerend leren heeft dus het hoogste leerrendement. Een ander didactisch uitgangspunt is conditionering. Door het herhalen van positieve leerervaringen beweeg je het brein naar een leermindset.

LeerPiramide

Een visuele representatie van de leerpiramide

Blendbloem-groep

SPELSTUDIO logo

Leercultuur stimuleren

Door samen aan de slag te gaan leer je van en met elkaar. Het activerend en samenwerkend leren zorgt tevens voor meer saamhorigheid. De onderlinge gesprekken die ontstaan zijn een waardevolle toevoeging voor de binding. Een ander voordeel, naast het versneld verhogen van kennis, is het vergroten van het zelfvertrouwen van de deelnemers. ‘Ik weet nu ineens zoveel meer’, geeft een positieve boost aan het zelfvertrouwen en creëert plezier in leren. De leerspellen kunnen op zichzelf staand een rol spelen in het leerproces maar kunnen ook als aanvulling dienen op een reeds bestaand leerlandschap (Blended Learning). Het ontwikkelproces van medewerkers wordt hierdoor weer op scherp gezet.

SPELSTUDIO